Tips Perjalanan

Alia tak boleh move on lagi dari Kembara ke Seoul nya.

Aku sebenarnya bukan penggemar musim sejuk. Tapi sebab Malaysia dah panas, takkan nak pergi negara yg ada 4 musim, pergi musim panas jugak kan? Bagi aku lah, bagi aku membazir. So aku cabar diri fizikal dan mental utk cuba musim sejuk.

Sebelum travel tempat orang dan for sure nak adapt dengan environment baru, kau kena pergi exercise a month before the date. Since aku ni degil dan pemalas, aku pergi exercise a week before the date. Tak sampai sehari beb, esoknya peha aku bengkak, pinggang aku tak boleh bengkok (tak boleh nak rukuk).

Padah orang degil. Bila orang tanya, tak nak mengaku HAHAHAHAHAHA.

Aku punya style, even though nak pergi domestic pun, aku buat photocopy passport dan ic bebanyak. Dan aku akan catit alamat tempat tinggal kat sana, alamat embassy Malaysia, nombor-nombor telefon orang Malaysia dan kenalan di tempat yg aku tuju tu.

Teknologi ni bukan boleh percaya sangat. Nak nak musim sejuk. Batery cepat habis walaupun kau tak guna.

Ubat-ubatan jangan lupa bawak! Minyak angin jugak! Tapi make sure kau letak dalam baggage. If nak hand luggage, boleh aje cuma kau kena ada surat doktor utk declare ubat-ubatan kau tu. Tak nak susah dan renyah, kau sumbat je dalam baggage, kan senang!

Pergi musim sejuk, kau kena bawak spray mist, vaseline, minyak aloe vera (aku pakai safi) dan losyen. Selalu apply benda ni bila kat sana utk elak kulit merekah. Tapi sebab kulit kita dah biasa panas dan lembab, kau apply macam mana pun, hujungnya merekah jugak. Normal. But its better than if you tak apply langsung, boleh sampai berdarah.

Bawak baju tebal-tebal like 4 helai dah cukup. Nanti kat sana kau tetukar baju sama jelah. Sebab tak berbau. Kau pakai minyak wangi sekoyan pun belum tentu bau. If kau tak nak mandi sekalipun sebab sejuk, at least, lap badan guna towel basah. Kalau tidak, merana lah kau kegatalan.

Stokin bawa lebih! Lelagi kalau kau backpackers concept, seharian berjalan. Bukak kasut, semua pengsan. Wet tissue benda wajib! Aku jejak je Malaysia, aku aim toilet KLIA terus HAHAHAHAHAHAHAHA THEN SENYUM MACAM ORANG GILA SEBAB JUMPA GETAH PAIP.

Tapi ini style aku tau sebab aku bukan jenis OOTD so aku punya pemakaian semasa travel ikut keselesaan aku. Kalau aku tak selesa, aku punya mood senang terjejas. Orang sekeliling aku yg pernah direct interact dengan aku je faham.

Lagi apa ya? Itu sahaja kot. Oh! Sebelum travel, duit asingkan sesiap supaya korang tak ter-over the budget. Aku kelipkan dan labelkan duit ni utk transportation, duit ni utk makan, duit ni utk fees, duit ni utk shopping.

Kalau nak tukar duit murah, pergi dekat IOI Putrajaya signboard color biru atau pergi dekat PKNS Shah Alam tingkat 1, hujung sekali sebelah pejabat post.

Nak berjimat di negara orang, kami bawak bekalan dr Malaysia. Macam kau duduk asrama atau kolej, makanan apa yg korang bawak itulah yg dibawak semasa travel HAHAHAHAHAHA.

Kat Korea dan China, kalau kau tak nak beli, kau diam je time tengok barang-barang kat situ. Kalau penjual atau promoter tu tegur, kau senyum je dan geleng-geleng. JANGAN SESEKALI SENTUH ATAU TANYA HARGA ATAU TANYA INFO DEKAT PENJUAL ATAU PROMOTER TU KALAU KAU TAK NAK BELI. Sebab budaya dorang, kalau kau tanya sentuh bagai, dorang akan fikir oh orang ni nak beli. Aku pernah terkena, dia dok sapu cream menda entah. Aku punya bendul aku cakaplah oh nice nice wangi. Sekali dia terus wrap barang tu hantar kat kaunter. Bila aku tak nak bayar, bergaduh jugaklah kat situ. Aku tak beli pun, dengarlah dia bebebel kat belakang.

Annyeong!

Comments

Popular posts from this blog

Titian Menuju Kedamaian (Bahagian 3 - Persiapan)

Titian Menuju Kedamaian (Bahagian 2 - Madinah)

Titian Menuju Kedamaian (Bahagian 1 - Mekah)