Kembara Alia ke Seoul - Hari Keempat

Hari keempat bersamaan 22 Februari 2017.

Aku panggil hari ini adalah hari serba bersejarah. Hari ini dijangkakan akan turun salji. Excited memang excited tapi nervous pun ada jugak, sebab first time dapat makan Bingsu original HAHAHAHAHA.

Berkobar acah nak bawak payung, tapi semua kelaut. Payung ke mana, niat ke mana. Kebetulan kami pergi tu, perbicaraan bekas president korea selatan yg perempuan itu sedang berlangsung. So bas polis berlambakan di sana sini, abang-abang polis yg gagah boleh nampak ada di mana-mana. Reporter jangan cakap. Kalau muka kami terselit tetengah dalam live recording pun kami tak tahu, "Sekumpulan pelancong bertudung terhendap-hendap berjalan di hadapan mahkamah tinggi sambil seorang drpd pelancong itu mengambil gambar burung merpati berjalan." Silalah gelak!

Oh lagi satu. Sepanjang berada di Korea, aku selalu guna code language dan kami sedaya upaya translate bahasa korea atau english ke dalam bahasa melayu. Sebab nak mengumpat senang, dorang tak faham HAHAHAHAHAHA. Mulalah keluar bahasa-bahasa dewan bahasa dan pustaka. Nasib tak berkarat otak ni lagi. Oppa oppa tak ada okay, abang abang HAHAHAHAHAHA asal aku banyak gelak ni. Korang gelak ke tidak? Ke aku syok sendiri?? Okay dah.

Aku jadi part time tour guide pada hari ini, sebab aku suka sejarah! HEHEHEHE. Hujan salji lebat ya amat sepanjang kami di Buckchon Hanok Village dan Palaces. Bila turun salji, dia tak sejuk sangat. Make sure korang bawak payung ya sebab salji ni sebenarnya hujan yg jadi ais. Sebabkan aku lupa bawak payung, berkuyup jugaklah. Tak tahan nak menanggung kelembapan, singgahlah beli payung 3,000won (payung ni sedekahkan kat Bong sebab malas nak berat bawak balik).

Aku rasa aku paling excited masuk Palaces. Nak menangis pun ada, sebak semuanyalah. Sungguh! Macam aku pergi Beijing dulu, pun aku menangis jugak. Bukak glove dan pegang sesatu artifak bersejarah yg ada kat situ. Dorang tak larat so dorang lepak kat cafe dalam palace tu. Aku berbekalkan payung dan kamera, aku mulakan langkah satu per satu. I'm very sentimental person so setiap benda yg ada kat situ aku sentuh (tapi tak bawak balik), sebab itu pantang larang pergi tempat bersejarah.

Rasa meremang jugaklah bulu roma sebab aku jalan sengsorang. Masuk jalan-jalan tikus maharaja atau pun putera mahkota selalu guna nak jumpa gundik-gundik dorang. Tak mustahil dorang boleh ada gundik ramai sebab... LUAS NAK MAMPUIH DAN BERSERABUT JALAN TIKUS DIA. Aku hampir sesat. Tapi beza palaces in korea and beijing, korea lagi bersih, tak bau susu basi HIHIHIHI. Cuma aku ralat aku tak dapat masuk secret garden. Dan aku bertuah sebab free admission during that time. Entahlah, payah nak jumpa budak muda baya aku yg menjiwai sejarah. Bila aku strolling around the palaces, terserempak ramai orang tua-tua, dorang pun terkejut tengok aku.

Jangan risau, abang-abang guard palaces kami berjaya tangkap gambar bersama. Acah tak nak senyum, tapi kalah jugak dengan kecomelan kami HAHAHAHAHAHA. Bergambar di tugu negara Korea dan gedebak gedebuk kami tersadai di underground myeondeong. Refill tenaga untuk???

YA! UNTUK GAON CHART AWARDS!!!

Kami gerak awal sebab takut lewat atau pun sesat since kali ini memang seratus peratus bergantung kepada kecerdikan akal kami memasing. Dalam website kata turun Jamsil Station. Kami patuh dan kami turun di situ.

Pelik lah jugak, mana batang hidung stadium nya, tak jejumpa. Nampaklah ada a group of teenagers yg berlari-lari kejar bas. But since kami tak aware nombor bas berapa yg kami patut ambil utk sampai lebih cepat ke stadium, so kami tak berani ambil risiko. Berjalan dalam hujan, dengan sejuknya lagi, aduhaj dugaan.

Jongin, nanti aku calculate berapa banyak aku habiskan harta dan tenaga aku semata nak jumpa kau dan negara kau then aku tambahkan dekat hantaran kahwin aku nanti okay! HAHAHAHAHAHA

Sambung balik cerita. Berjalan dan berjalan masih tak nampak stadium, nampak signboard suruh straight tapi berapa batu lagi nak straight. Kami fade up, kami cuba bertanyakan salah seorang pedestrians, a lady. Nisa lambai dia tapi dia buat bodoh je aduhai. Sabrina relax smash, "Nisa lambai memanglah dia tak respon sebab dia ingat Nisa nak hye dia." HAHAHAHAHAHA OKAY BYE.

Tanya kawan aku Donghyun pun tak go jugak. Aku dah mula melecet kaki belakang, aku dah mula nak naik tanduk. So i've decided to ask this one guy. Better tanya budak sekolah since english mereka masih segar di ingatan even sepatah dua kata. Aku namakan budak lelaki ni Abang Basikal (berapa banyak abang aku dah ada kat Korea ni LOL). Aku tanya, "Jamsileu Setadium, odiyeo?" Gigih aku sebut ikut suku kata biar dia faham, betul tak betul itu baling jejauh. Dan dia faham HAHAHAHAHA. Dia reply, "Oh, go straight go straight. Okay okay." Aku fahamkan jelah okay dia tu maksudnya yes yes.

Duduk korea ni kau kena letakkan diri kau masa memula nak belajar english. Jangan gelak sebab english bukan keutamaan mereka. Tapi lelama nipis jugak kesabaran aku HAHAHAHAHAHAHA.

Setelah sejauh 7.8km BERJALAN YA BERJALAN, dibantu oleh waze Nisa dan wifi Bong, kami berjaya tiba di Jamsil Indoor Stadium. RUPANYA BOLEH TURUN DEKAT SPORTS COMPLEX STATION KAU TAHU TAKKKKK???? SEBELAH JE DENGAN STADIUM TU. SABAR ALIA SABAR.

Majority korean fans ni anti foreigner. So kami sedaya upaya menyamar dengan membalut muka serta kepala kami tapi kalau dah nama foreigner tu foreigner lah jugak unless kau buat PS *rolling eyes*. Masa nak tanya info staff in charge, mungkin mata aku atau pun pandangan aku in personal, aku nampak dorang smirks pada kami. Korean fans sumpah scary, scary nak matiiiii. Ada van artist baru sampai, bayangkanlah kami beratur belaaaaaaaakang sekali dalam lane yg macam ular sembelit berliku-liku, boleh potong barisan sampai ke depan (kami potong like 300orang) sebab semua serbu van tu. Thanks to Amie sebab cepat pick up but then kena marah dengan aku sebab bergerak tak alarm aku dgn Nisa, menonong ke depan. Kesian dia HAHAHAHAHA (Amie banyak kena marah dan bebel dan sewaktu dengannya sepanjang kat Korea, aku macam jaga 2 orang anak).

Ni personal view aku ya. Jangan ambil as malaysian fans view as a whole. Aku kesian dengan artis korea. Jujur aku cakap. Korean fans selalu cakap dorang akan sedih bila artist favourite dorang sedih atau pun jatuh sakit. Tapi dorang sedar ke tidak, perbuatan dorang sendiri yg menyakitkan artist dorang sendiri?? Tengok cara dorang serbu pun aku macam dah boleh conclude as a whole concept. Lelaki dua orang belakang aku yg tengah beratur pun cakap peminat-peminat perempuan tu tak betul. LOL. Sampaikan ada akta khas utk artist. Plus tak boleh ambil gambar artist unless its official. Dah itu sahaja. HAIP!

Organizer stated that we cannot bring along camera or any types of recording devices. Aku dah cuak dr kat Malaysia lagi. Yelah, mana aku nak taruk, bukannya boleh patah balik ke Bong then datang balik ke Jamsil, ewahhhh, unless ada orang sudi hantarkan HEHEHEHE. Gigih aku wrap kamera dendalam. Oh! Kami dapat seat utk local instead of foreigners, THANKS TO SHAHRUL ABDULLAH!!!!!!! ITS ONLY 5,500WON JIYEAH. Tak sanggup nak ambil seat foreigners even 2F, kena hentak sampai 600++MYR.

Kami bernasib baik lagi sebab security check ala-ala manja cenggitu aje mungkin sebab kesuntukan masa. Shahrul ada ajar cara baca tiket tapi dalam situasi sebenar lain keadaannya. So aku beranikan diri tanya ada budak perempuan ni, "Annyeonghaseyo. Iigo tiketeu odiyeo?" Macam biasa, aku tak kisah betul atau salah. Dan budak tu faham dan dia sanggup tunjukkan sendiri tempat duduk kami. Baik kan?? Oh by the way, she's ARMY. Tak semua ARMY tak baik okay!! She's one of our savers on that day!

TERKEJUT BERUK SAYA TAU TENGOK SEAT KAMI. DEKAT NAK MAMPUIH. Exo korek gigi pun jelas tau aku boleh nampak.

Sepanjang award berlangsung, kami kepanasan sebab tak boleh nak tanggalkan hoodie. Tapi waktu second part, aku dah mula tanggalkan hoodie sebab tak tahan. Ada aku pengsan kang. Jujur aku cakap, aku fokus kat Jongin sahaja HAHAHAHAHAHAHAHA.

3 kali dia pergi toilet. Ada satu waktu tu dia pergi betulkan zip depan aku -_____- Sebab meja EXO memang direct depan aku. Amie dah menggila tapi aku maintain steady sebab peluang macam ni boleh kira berapa kali orang macam aku boleh grab. So aku fokus setiap detik perhatikan apa yg Jongin buat. Sambil tu aku jeling jugaklah kat member-member lain dan Bangtan HEHEHEHEHEHE.

Chanyeol selalu bersila sebab kaki dia panjang sangat. Ada satu waktu ni, cameraman focus kat Sehun and Sehun terkejut kan?? Cuba tengok balik. Belakang tabir sebenarnya time tu Sehun macam nak korek gigi HAHAHAHAHAHA but then terjadi live on screen pulak. Lepas tu dia tumbuk angin kat cameraman tu. Comel je. Banyak belakang tabir yg aku dapat tengok tapi orang depan screen tak dapat tengok.

But this year award tak syok sangat since Seventeen dan Vixx tak ada plus Infinite. Dorang kan nama wajib yg selalu ada dalam memana awards. Dorang tak dapat attend due to schedule authority. Sechkies pun tak dapat join T____T

Habis sahaja award, berlari lagi nak kejar subway. Sebab memalam memang pack plus service sampai pukul 12 je. Korean fans yg lelain tunggu artist keluar tapi kami halalkan jelah, malas nak berebut.

Yg ni scary plus lawak. Ada sorang oppa balik dari kerja mabuk duduk bersila pegang payung. Handsome tau. Memula duduk lelama dia baring tergolek terkangkang depan kami. Scary wey, takut dia peluk kaki kami je. Local situ buat dek je aih panas pulak hati. Sabrina dah cecubit aku sebab dia takut tengok kaki oppa tu terjulur keluar dr subway. Tak lama kemudian ada dua polis datang, ambil gambar oppa tu semua then angkat dia duduk. Aku doa dalam hati cepatlah sampaiiiii. Aku bukan apa, tak nak dia muntah je.

Yeay, dah habis cerita hari ni!






































Comments

Popular posts from this blog

Titian Menuju Kedamaian (Bahagian 3 - Persiapan)

Titian Menuju Kedamaian (Bahagian 2 - Madinah)

Titian Menuju Kedamaian (Bahagian 1 - Mekah)